2025
Deštník nebo prezervativ? Co byste měli vědět o pojištění, ale bojíte se zeptat

V minulosti už jsme hovořili o důležitosti životního pojištění a o tom, proč byste ho měli mít. Taky jsme se zmínili o tom, na jaká rizika je potřeba pamatovat.
A tak se nebudeme opakovat a zdůrazňovat to, co už bylo řečeno. Samozřejmě můžete k pojištění přistupovat jako můj otec, který tvrdil: „Deštník zásadně nenosím, zmoknu maximálně dvakrát do roka.“ A doufat, že vás žádná pojistná událost nepotká. Čísla jsou ale neúprosná. Podle dat ČAP přibylo v roce 2024 oproti předchozímu roku více než 80 000 nahlášených pojistných událostí spojených se životním pojištěním, což vychází na plnění z každé přibližně sedmé pojistné smlouvy. A to není málo.
Čísla také dlouhodobě ukazují, že stále velká část naší populace životní pojištění nemá. Podle serveru peníze.cz je to dokonce více než polovina. Proč ale k naší budoucnosti přistupujeme jako hazardéři?
Lidé, kteří životní pojištění nemají, uvádějí jako nejčastější důvod, že je drahé. Téměř třetina uvádí, že o sjednání uvažuje a nezanedbatelné procento se domnívá, že je to stejně jen podvod a pojišťovna by jim v případě pojistné události nic nevyplatila.
To ale nemění nic na tom, že jsou lidé, kterým se pojistná událost stala a díky pojistnému se nemuseli vzdát svého životního standardu a mohli se soustředit na psychické zvládnutí nenadálé situace. Přesto se může stát, že plnění od pojišťovny nebude takové, jaké jste si představovali. A na tento případ se dnes podíváme především.
Význam správného nastavení pojistné smlouvy
Že máte mít pojistku nastavenou správně opakujeme horem dolem nejen na sociálních sítích, ale i na schůzkách a v článcích. Ale jak ji mít nastavenou správně? Důležitá je průběžná aktualizace. U majetkových pojistek doporučujeme co tři roky, u životních obdobně, ale také když se změní vaše životní situace. Tou může být například nový partner, přírůstek do rodiny, či hypotéka.
Nejčastější úskalí při uplatňování pojistného plnění:
- Pozdní oznámení pojistné události: Pokud klient nesplní povinnost včas informovat pojišťovnu o pojistné události podle dohodnutých podmínek, může dojít k odmítnutí pojistného plnění. Včasné oznámení je klíčové, protože umožňuje důkladně prověřit okolnosti vzniku škody a posoudit její oprávněnost.
- Neúplné doložení škody: Jestliže pojištěný nedodá veškeré potřebné doklady prokazující vznik a rozsah škody, například policejní protokol, fotografie či účtenky, pojišťovna může plnění zamítnout nebo jeho výši výrazně zkrátit.
- Nesplnění smluvních povinností: Pokud pojištěný nepostupuje v souladu s podmínkami pojistné smlouvy – například neinformuje pojišťovnu o změnách, které zvyšují riziko, nebo zanedbá řádnou péči o pojištěný majetek – vystavuje se riziku, že mu bude pojistné plnění odmítnuto.
- Prodlení s platbou pojistného: V případě, že pojištěný neuhradí pojistné v požadovaném termínu, pojišťovna může dočasně pozastavit nebo zrušit pojistnou ochranu. To může znamenat, že v případě pojistné události žádná náhrada vyplacena nebude.
- Překročení sjednaného limitu: Pokud škoda přesáhne maximální částku stanovenou ve smlouvě, pojišťovna uhradí pouze výši do sjednaného limitu a veškeré další náklady nese pojištěný sám.
Jak se bránit v případě zamítnutého plnění:
- Prostudujte si pojistné dokumenty: Nejprve si pečlivě projděte smlouvu a související pojistné podmínky. Získáte tak přehled o tom, zda je zamítnutí pojistného plnění ze strany pojišťovny oprávněné.
- Kontaktujte pojišťovnu: Oslovte pojišťovnu a vyžádejte si podrobné písemné zdůvodnění, proč byla vaše žádost zamítnuta. Někdy může být problém způsoben pouze nejasnostmi či nedostatkem podkladů, které lze napravit jejich doplněním.
- Podání námitky: Pokud se zamítnutím nesouhlasíte, máte právo podat námitku. V odvolání jasně uveďte všechny dostupné skutečnosti, důkazy a argumenty, které podporují váš nárok na pojistné plnění. Přiložte také veškeré nové doklady, například fotografie, svědectví nebo odborné posudky.
- Vyhledání právní podpory: Jestliže se vám ani po těchto krocích nepodaří situaci vyřešit, zvažte možnost obrátit se na odborníka – například advokáta nebo specializované poradenské služby, které se zaměřují na spory s pojišťovnami a vymáhání pojistného plnění.
Dnes už můžete problém s pojišťovnou řešit aktivně a nemusíte jen sedět s rukama složenýma v klíně. Obraťte se na nás a společně se podíváme problému na kobylku!